Triggerpoints, misschien heb je er nog nooit van gehoord. Toch zijn ze een belangrijke oorzaak van pijnklachten in ons lichaam. Maar wat zijn triggerpoints eigenlijk? Triggerpoints zijn ook wel bekend onder de naam spierknopen. Het zijn verdikkingen in de spier of spieren met een grootte die varieert van een speldenknop tot een erwt.

Spierknopen, oftewel triggerpoints

Spierknopen, zoals triggerpoints ook wel genoemd worden, zijn plaatselijke verkrampingen in spieren die pijnlijk worden door een gebrek aan doorbloeding en zuurstof. Ze voelen aan als harde knobbeltjes of verdikte strengen en wanneer je er hard op duwt, dan kan dat zorgen voor een pijnlijk gevoel, zelfs op een andere plek in je lichaam door uitstraling. Triggerpoints kunnen in alle spieren van je lichaam ontstaan (van je nekspieren tot aan de spieren in je voet).

Vaak worden spierknopen veroorzaakt door overbelasting, stress of een verkeerde (werk)houding. Ook een ongeluk of val, te weinig beweging of slechte voeding kunnen triggerpoints tot gevolg hebben. Voldoende beweging en een gezonde leefstijl zijn ook hier weer belangrijk om problemen te voorkomen.

wat zijn triggerpoints

Welke klachten kunnen worden veroorzaakt door triggerpoints?

Omdat triggerpoints in alle spieren kunnen ontstaan, kunnen ze ook overal in het lichaam pijn veroorzaken. Bijna elke pijnklacht kan dan ook veroorzaakt worden door een triggerpoint. Wanneer oorzaken zoals bacteriële en virale infecties, kanker, diabetes en overige ziektes zijn uitgesloten, dan geven artsen in pijnklinieken aan dat 75% van alle pijnproblemen de oorsprong vindt bij triggerpoints.

Hoofdpijn, rugpijn, RSI (repetitive strain injury), Ischais (zenuwpijn), tenniselleboog, peesontstekingen, tintelingen, hielspoor, migraine, whiplash enzovoorts. Het is slechts een korte lijst van klachten die kunnen komen door triggerpoints. Het goede nieuws is dat, indien inderdaad veroorzaakt door spierknopen, al deze klachten te verhelpen zijn wanneer de belangrijkste oorzaak van de triggerpoints systematisch aangepakt wordt.

wat zijn triggerpoints (ook wel spierknopen genoemd)?

Waardoor krijg je spierknopen?

In het kort zijn er 2 oorzaken, de eerste is lichamelijk van aard en de tweede is psychologisch. Een combinatie van beiden kan ook. Wanneer spierknopen niet overgaan door rust of behandeling dan is de belangrijkste oorzaak meestal psychologisch (denk daarbij aan stress, angst of onderdrukte emoties). Wanneer triggerpoints stress gerelateerd zijn, dan noem je dat TMS (Tension Myositis Syndroom).

Als overbelasting de aanleiding is voor de klachten, dan zit het vaak in te veel of te zwaar tillen, fysiek uitdagend werk of langdurig gebruik van diverse soorten gereedschap. Deze klachten kunnen goed behandeld worden door (zelf) massage, dry needling of fysiotherapie. Als de klachten blijven terugkeren of wanneer er op een andere plaats in je lichaam nieuwe klachten ontstaan, dan zal de oorzaak hoogstwaarschijnlijk psychologisch van aard zijn.

Ook indien TMS de aanleiding van de triggerpoints is, kan een behandeling de klachten verminderen of verhelpen. Als je stress hebt of gevoelens onderdrukt, dan wordt de doorbloeding op bepaalde plaatsen in je lichaam afgeremd. Dit is een automatische reactie van gedeeltes van de hersenen en het zelfstandige zenuwstelsel. Het gevolg is een toename van spierspanning met spierknopen als resultaat. Voor deze klachten kan een psychisch traject uitkomst bieden. Afhankelijk van je klachten kun je dat combineren met een lichamelijke aanpak.

Wat zijn triggerpoints?

Hoe kan een fysiotherapeut je helpen?

Triggerpointmassage biedt verlichting en kan de klachten verhelpen. Bij deze specifieke massage maakt de fysiotherapeut gebruik van een speciale druktechniek. Het triggerpoint wordt opgezocht door dwars te voelen op de spier. Als het punt gevonden is, dan wordt er ongeveer een halve minuut druk op uitgeoefend met de vingers. In het begin zul je dit als een vervelende, stekende pijn ervaren met een herkenbare uitstralende pijn. Hou vol, want hoe langer de druk wordt uitgeoefend, hoe verder de pijn verminderd.

Vaak merk je al verschil na 1 of 2 behandelingen, maar soms zijn er meerdere behandelingen nodig om een groter gebied aan te kunnen pakken. Een fysiotherapeut kan je advies geven over hoe je zelf aan de slag kunt met massage of het rekken van de spier. Als je eenmaal weet waar het triggerpunt zich bevindt en hoe je de behandeling het beste aanpakt, heeft ook zelfmassage zeker een positief effect.