Medical taping

Medical taping (kinesio taping) is een vorm van taping die de laatste jaren erg populair is geworden. De elastische tape (kinesiotape) van hypoallergeen materiaal wordt met een bepaalde rek op de huid aangebracht om zo je spieren te ondersteunen. Medical taping kan worden gebruikt bij (na)behandeling van blessures, om ontstekingen of vochtophopingen te verminderen, je houding te corrigeren en om klachten door overbelasting te behandelen. Ook als je last hebt van uitstralende pijn, zoals hoofdpijn, kan medical taping verlichting brengen.

Je kunt medical taping zien als een aanvullende behandeling op andere behandelingen. Je spieren hebben niet alleen invloed op de bewegingen van je lichaam. Spieren kunnen ook invloed hebben op de bloedsomloop, het lymfestelsel en zelfs je lichaamstemperatuur beïnvloeden. Wanneer je spieren om wat voor reden dan ook niet goed functioneren, dan kan dat verschillende klachten veroorzaken. Medical taping helpt de spieren te ondersteunen of te stimuleren om zo herstel te versnellen.

Medical taping

Hoe werkt medical taping?

De speciale tape heeft een elasticiteit die vergelijkbaar is met die van je huid. De fysiotherapeuten van Apex Fystiotherapie brengen de tape op de huid aan en dat zorgt voor een direct effect omdat de huid als het ware wordt opgetild. Hierdoor worden verschillende processen gestimuleerd waaronder de bloedtoevoer en lymfeafvoer. Hierdoor vermindert de druk op het pijnlijke gebied. De bloedsomloop wordt beter en de pijn neemt af of verdwijnt zelfs helemaal.

Medical taping kan er ook voor zorgen dat een bepaalde houding niet meer wordt aangenomen. Een goed voorbeeld hier van is een enkel die niet meer naar binnen kan klappen tijdens het sporten. Of een knie die niet meer naar binnen draait tijdens het rennen. Maar ook een rug meer rechtop tapen werkt heel goed. Het voordeel is dat spieren door het aanbrengen van kinesiologische tape worden ontzien of juist worden aangezet om krachtiger te worden.

Medical taping

Goed om te weten over kinesio tape

Wanneer de tape is aangebracht, kun je gewoon vrij blijven bewegen, want de medical tape volgt elke beweging. Verder knelt of verschuift het niet. De tape werkt 24 uur per dag en het kan 5 tot 7 dagen blijven zitten. Je mag er gewoon mee douchen, in bad of zwemmen. Het is wel aan te raden om de nat geworden tape droog te deppen (let op: gebruik geen föhn of andere warmtebronnen om de tape sneller te laten drogen, dit kan huidirritaties opleveren).

Medical taping zorgt voor een betere doorbloeding en werkt mee om overbelasting te voorkomen. Het kan bij bepaalde blessures de pijn verminderen. Denk daarbij aan gebroken of gekneusde ribben, een breuk van je sleutelbeen, kuitblessures of letsel aan de enkelband. Bij breuken waar geen gips aangebracht kan worden en waarbij geen operatie nodig is, is kinesio taping een uitstekende methode om de spieren rondom de breuk te ondersteunen, pijn te verlichten en blauwe plekken sneller te genezen.

Fysiotherapie in de Hoeksche Waard

Onze patiënten waarderen de dienstverlening van Apex Fysiotherapie al 2 jaar achter elkaar met gemiddeld een 9,5 op de Zorgkaart van Nederland. Dat is natuurlijk fantastisch. Als fysiotherapie praktijk in de Hoeksche Waard zullen we steeds oog blijven houden voor jou en je klachten.

Denk je na het lezen van de informatie over medical taping dat het jouw klachten kan verminderen? Blijf dan niet langer rondlopen met je klachten en maak een afspraak bij Apex Fysiotherapie. Onze therapeuten onderzoeken je klachten, stellen het behandelplan vast en gaan samen met jou aan de slag om de klachten te verminderen. Bij ons kun je rekenen op een persoonlijke benadering, waarbij we ruim de tijd voor je nemen. Altijd met zorg voor jou en je lichaam.

Afspraak inplannen
Fysiotherapie in de Hoeksche Waard - Westmaas